blogger

blogger
A Blogger

2011. november 26., szombat

Fractalanalysis, generálás, alapvető fogalmak


Fraktálok, multifraktálok és a bonyolultság tudománya


M.K. Hassan


Department of Physics, Brunel University
Uxbridge, Middlesex, UB8 3PH, United Kingdom
BRPHAB::PHPGMDH@ph.brunel.ac.uk

A természetben található tárgyak geometriai leírása olyan régi, mint maga a tudomány. Ezen leíráshoz hagyományosan az euklideszi vonalakat, téglalapokat, kockákat, gömböket, stb. használják. De a természetben nemcsak euklideszi idomok vannak. Több mint húsz évvel ezelôtt jelentette ki Mandelbrot, hogy "A felhôk nem gömbök, a hegyek nem kúpok, a partvonalak nem körívek, a fakéreg nem sima, és a villám sem terjed egyenes vonalban." A legtöbb természeti objektum olyan bonyolult alakú, hogy megérdemlik, hogy geometriailag kaotikusnak hívjuk ôket. Lehetetlennek tûnt a matematikai leírásuk, ezért a "matematika szörnyetegeinek" nevezték ôket.
1975-ben Mandelbrot ezeknek a szörnyetegeknek a leírására bevezette a fraktál fogalmát, amely a számszerû leíráson kívül az ezekben az objektumokban rejlô szabályosság felismerésében is segít bennünket. [1]. A fraktálok nemcsak színes, számítógéppel alkotott ábrák. Egy sziget partvonala, egy folyó hálózata, a káposzta vagy a brokkoli szerkezete, vagy az erek és az idegek hálózata az emberi retinában - mind-mind leírhatók fraktálként. Mégis, több mint húsz évvel a fogalom bevezetése után még mindig nincs általánosan elfogadott fraktál-definíció, bár mondhatjuk azt, hogy a fraktálok olyan alakzatok, amelyek valamiképpen hasonló részekbôl épülnek fel.
A fraktálkészítésnek az a legegyszerûbb módja, ha egy mûveletet újra és újra elvégzünk. A klasszikus Cantor-halmaz - a fraktálok egy tankönyvi példája - is ilyen. Úgy készül, hogy egy szakaszt n egyenlô részre osztanak, majd ezen részek közül (n-m)-et eltávolítanak, és ezt az eljárást megismétlik a megmaradt m darabbal ad infinitum [1,2]. Azonban a természetben elôforduló fraktálok folyamatos kinetika vagy véletlen események hatására alakulnak ki. Ha felismertük ezt az egyszerû természeti törvényt, akkor megváltoztathatjuk a képzési módszerünket úgy, hogy például a vonalakat adott gyakorisággal véletlenszerûen választjuk ki és osztjuk fel. Tovább finomíthatjuk a modellt úgy, hogy meghatározzuk, mennyire véletlen a véletlen. Ha egy végtelen hosszúságú vonalból indulunk ki, akkor végtelen számú ponthoz jutunk, amelyek elhelyezkedését a kezdeti vonal és az intervallumok kiválasztásának véletlensége határozza meg. Ezen pontok tulajdonságai statisztikailag önhasonlóak és egy fraktáldimenzióval jellemezhetôek, amely dimenzió a rendezettséggel együtt növekszik és a tökéletesen rendezett alakzatnál éri el a maximumot.
Ezt az elgondolást mostanában kiterjesztették két dimenzióra, hogy jobban megértsék a természetben elôforduló, kiterjedéssel és alakkal is bíró fraktálokat. Osszunk fel egy négyzetet négy egyenlô részre és távolítsuk el véletlenszerûen az egyik darabkát. Folytassuk az eljárást a megmaradt részekkel ad infinitum. Ebben az esetben úgy tûnik, a jelenség nem írható le egyetlen egy fraktáldimenzióval - végtelen számúra lesz szükségünk [3]. Ez a jelenség - amit multifraktalitásnak neveznek - igen hasznossá vált sok tudományterületen. Fizikailag ez azt jelenti, hogy a kapott rendszer felosztható olyan alrendszerekre, amelyek mind fraktálok, saját fraktáldimenzióval. Ebben az eljárásban egy új jelenséggel találkozhatunk: az a tartó, amelyen az alrendszerek megoszlanak, önmaga is egy fraktál, amelynek egy, a végtelen sok lehetôség közül kiválasztott fraktáldimenziója van. Így egy hosszú idejû kísérlet nem ad jó átlagértéket, hanem nagyszámú, független kísérletre van szükség. Multifraktalitás általában az olyan rendszereknél lép fel, amelyek távol vannak az egyensúlytól és ezért nincs minimális energiájú konfigurációjuk, mint pl. a diffúzió-limitált aggregáció, vagy az elektrokémiai fémleválás.
A fraktálokkal kapcsolatos tudásunk nagyrészt számítógépes szimulációkból származik, de az elôbbiekben is bemutatott felosztásos fraktálkészítés egyszerû és analitikusan is nyomon követhetô. Az ilyen modellekkel leírhatjuk azokat az alakzatokat, amelyek folytonos méreteloszlású részecskekeverékek véges alapra való véletlenszerû lerakódásakor keletkeznek. Meghatározott méretû részecskék lerakódásakor a rendszer nyilvánvalóan eléri a zavarási határt, amikor az erôs nem-markovi és nem-ergodikus hatások miatt már nem helyezhetünk el több részecskét átfedés nélkül. Ha a méreteloszlás folytonos, akkor a rendszer nem éri el ezt a zavarási határt, hanem a rendszer ergodikus volta miatt skálainvariáns alakzatokat hoz létre, amelyek fraktálként írhatók le [4,5].
Megjósolható-e, hogy mikor kapunk olyan rendszert, amelyik véletlenszerû fraktál-tulajdonságokat mutat? Egyelôre erre a kérdésre nincs világos válasz. Azonban úgy tûnik, hogyha azonos kezdeti feltételek mellett nem tudunk mindig pontosan ugyanolyan rendszert létrehozni, de minden egyes másolatban van valami általános hasonlóság, akkor fraktál lesz a végeredmény. Nincs két egyforma hópehely, de jellegzetes alakjuk miatt egy gyermek is azonnal felismeri ôket. Végezetül megállapíthatjuk, hogy a komplex alakzatok létrehozása egyszerûbb, mint amilyennek elsô pillantásra tûnik.

Irodalomjegyzék


  1. Mandelbrot B B, The Fractal Geometry of Nature (Freeman, San Francisco 1982)
  2. Hassan M K and Rodgers G J Physics Letters A 208 95
  3. Hassan M K and Rodgers G J (to appear in Physics letters A, 1996)
  4. Brilliantov N V Andrienko Y A Krapivsky P L and Kurths J 1996 Phys. Rev. Lett. 76 4058
  5. Hassan M K Comment on Ref. [4] submitted to Phys. Rev. Lett.
  6. Translation: Prof.Andras Szekeres Oxford University (2004)
Azt gondolom, hogy ennyi ismeret feltétlenül kell egy fractálvizeken szörföző netesnek!

2011. november 23., szerda

Cisco Houston - The Preacher and the Slave (Pie in the Sky)




Egy elfelejtett Legenda, aki a blues atyjai közé tartozik

2011. november 22., kedd

El Cancion Del Mariachi Banjo Todd Taylor Writer Antonio Banderas.wmv



Todd Taylor csodás improviációval.

Paul Robson

Paul Leroy Robeson (April 9, 1898 -- January 23, 1976) was an American concert singer (bass-baritone), recording artist, athlete and actor who became noted for his political radicalism and activism in the civil rights movement. Robeson was the first major concert star to popularize the performance of Negro spirituals. He was the first black actor of the 20th century to portray Shakespeare's Othello in a production with an otherwise all-white cast. A nationally renowned football player from 1917 to the early 1920s, Robeson was an All-American athlete, and Phi Beta Kappa Society laureate during his years at Rutgers University. In 1923, Robeson drifted into amateur theater work, and within a decade he had become an international star of stage, screen, radio and film. Robeson was awarded the NAACP's Spingarn Medal, the Stalin Peace Prize and honorary memberships in over half a dozen trade unions.

Paul Robeson - Shenandoah

Paul Robeson - Old Man River




Egy legenda ismét a néger Gospel világából

Shenandoah - Arlo Guthrie

Pete Seeger az igért mester (kezdőknek

2011. november 21., hétfő

2011. november 20., vasárnap

Brother Oswald and Earl Scruggs "Late Last Night"



Banjo történelem ez a javából.

Brother Oswald Marty Stuart Charlie Collins "Mountain Dew" 1995

Grandpa Jone és Stringman mellett a legjobb Clouwhammer banjos





Brother Oswald "Foggy Mountain Top"



A talpalávaló

Individual | Solo Dancing

The buck dance, flat footing, hoedown, jigging, sure footing, and stepping are all traditional Appalachian solo dances. These names are often interchanged and dancers do not always agree on their use.

Most of these dances rely on a fiddle player.

Flatfoot dancing is mostly dancing with the feet low-to-the-floor. It is a relaxed style that can make the dance look almost effortless.

Buck dancing was popularized in America by minstrel performers in the late nineteenth century. Now days, many dancing clubs perform buck dance and regular clogging at folk festivals and fairs.

Jay Bland Doing Some Buck Dancing

Jay Bland of Kennesaw GA does some buck dancing at the Soda Pop Junction in Lynnville Tennessee. Music by the Rockdale Ridge Runners. 2007

Jay Bland - Buck Dancer
by Buckdance | video info

14 ratings | 8,876 views
curated content from YouTube

What is Buck Dancing?

The term "Buck Dancing" is often used to describe any solo freestyle dancing, and Flatfooting is often referred to as buck dancing.

Buck dancing emphasizes percussive rhythms with a greater use of the heel and toe. A buck dancer keeps his weight on the balls of the feet. The heel and toe movements produces clicks, which some people describe as a "patter" sound. The style uses a greater bent leg position that distinguishes it from "shuffle" clogging.

In clogging circles, there's some controversy about whether the arms should be used as you dance. Many of the oldtime buck dancers kept their upper bodies almost immobile as they danced, but some dancers find that arm movements help them both keep their balance.

Dancing with a partner is known as a "buck and wing" dance.

BUCK DANCING TERMS

BALL
The transfer of the body weight in a stepping motion to the ball of the foot with the knee bent slightly.

BOUNCE
The same as BALL, but with a hopping motion instead of a stepping motion. You may BOUNCE on the same foot or use it to change from one foot to another .

DIG
A step (transfer of body weight) onto the hack edge of the heel.

FLANGE
A term used to indicate that the dancer has completely turned the foot over and outward to bring the area of the shoe which covers the last two toes flush with the floor. The heel is aimed upward and weight is borne by the other foot

FLICK
A short back BRUSH of the toe tap (usually following a heel sound from the same foot)

HIT
A touch of the back edge of the heel tap to the floor without any transfer of weight to the floor

POINT
A touch of the tip of the shoe (NOT the ball of the foot) to the floor behind the body (or across in front or in back of the opposite foot, etc.)

SKUFF
A short forward brush with the heel tap striking the floor. Normally, the front portion of the heel tap is the area which produces the click.

SKUFFLE
A short forward and back brush which produces two sounds from the heel tap in one beat of music.

SLIP
A forward chug on the ball of the foot only -no heel tap sound is produced.

SNAP
From a foot flat on the floor (normally done as a part of the DRAG on the same foot), the toe of the foot is raised slightly and then immediately dropped again to produce a sound of the toe tap.

The BUCK DANCING terms are from the Dance.Net website

There's Usually a Fiddle Player

What's the Difference Between a Fiddle and a Violin?

Not much, if anything.

They both look alike and have four strings. There might be a slight difference with American fiddling. Sometimes the bridge may be slightly less curved.

A violin is called a fiddle when playing folk music. Fiddle playing, or fiddling, is a style of music.

A fiddle may have gut or synthetic strings while a violin has steel strings.

Traditionally you sit to play the violin and stand to play the fiddle.

The violin player is usually more formal in style and dress. The fiddle player plays exuberantly and wears common, every-day clothes.

Violin players most often play classical music and fiddle players play folk music for dancing.

Violin music is for listening and fiddle music is for dancing.

Fiddle players most often play solo. The violin is often played solo, too, but may be part of a choir.

The fiddle player doesn't usually have formal training. The violinist does require training since violin music is harder to learn.

Thomas Maupin rehearsing Buck Dancing

Thomas Maupin rehearsing with a string band before their recording session in Rutherford County, TN. Musicians: Daniel Rothwell - Banjo, Danny Rothwell - Guitar, John Nicholson - Bass, Thomas Maupin - Buck Dancing. Song performed - Shortnin' Bread/Down Yonder

Thomas Maupin & Band Rehearsal
by Buckdance | video info

19 ratings | 9,116 views
curated content from YouTube

Demonstrating Flat Footing


Flat Footing
by kessingland | video info

180 ratings | 77,149 views
curated content from YouTube

Flat Foot Dancing

Flat Footing

People have different definitions of flat footing because of their own experiences.

Some people say your foot can't come off the ground more than five inches, or if they can see the soles of your feet, it's not flat footing.

But flat footing, like buck dancing is a free style dance, so there are no rules.

Flat foot dancing is a rhythmic individual percussive step dance. Chugs, steps, brushes, and scuffs are used to produce sounds that are in time with the music, often old time fiddle tunes. Flat footing is closely related to Buck dancing and often goes by other names such as Appalachian Clogging, Clogging, or Back Stepping.

Flat-footers can be found at almost any fiddle convention, music jams, and dances throughout the Appalachian Mountains.

The simplicity of the dance makes it enjoyable to perform and watch. It looks like the average Joe out there dancing just for the fun of it.

Flat Foot dancers often perform during clogging events. While they all appear to be clogging, you'll never see so much variety in a dance step. The flat foot step has less of a shuffle and is more irregular than the basic clog step, with none of the hopping or springing cloggers often do. It's really interesting just to sit and watch the flat footers, and observe the variations in each individual's step.

Flatfooting - Basic Course

Flatfooting - basic course
by kr0bo | video info